Mění digitalizace finanční poradenství?

A pokud ano, tak jak? Na tyto a řadu dalších otázek hledala odpověď podzimní odborná konference FINfest 2018 s podtitulem Poradce vs. klient. K debatě přijali pozvání experti na daný trh, včetně zástupců ChytryHonza.cz. Ani letos nemohl chybět majitel firmy Jiří Paták a hypoteční expert Daniel Horňák.

brožury na konferenci

Podtitul letošní podzimní konference FInfest 2018 byl Poradce vs. klient.

ChytryHonza.cz jako srovnávač široké řady finančních produktů, jež zároveň podporuje rozsáhlou síť prověřených finančních poradců, je dlouholetým partnerem této konference. Má totiž cennou zkušenost nejen s poradci, ale i s koncovými zákazníky. Zná jejich zájmy, co na finančním trhu hodnotí kladně, co negativně, co jim vyhovuje a o jaké produkty a v jaké formě mají zájem.

Vztah poradce a klienta

V ústřední debatě se řečníci věnovali zejména digitalizaci. Jak mění práci poradců i jejich vztahy s klienty. “Bohužel, ještě dnes jsme svědky toho, že digitalizace ve světě financí pro mnohé znamená, že šanon z 90. let vezmou a nahrají na web. Reálný pokrok, maximální využití technologií, kreativa – tedy skutečné atributy digitalizace – chybí,” hodnotil všeobecně populární trend Jiří Paták.

Podle něj budou v budoucnu rozdíly mezi finančními produkty, technologiemi a aplikacemi jen minimální. Takřka kosmetické. Významnou roli tak sehrají (zdánlivé) drobnosti – spolehlivost služeb, bonusy a přidaná hodnota poradců. Vše ostatní lidem pohodlně zajistí digitalizace a budoucí finanční supermarkety. “Jen nálepkou “digitalizace” ale ze starého nové neuděláte,” dodal Paták.

Velkým tématem byly i poslední regulace. Ze strany státu (GDPR) či České národní banky (ČNB). ChytryHonza.cz, ústy svého představitele, je ale na rozdíl od jiných subjektů vnímá vesměs pozitivně. “Když je klient spokojený, bude spokojený i poradce. A regulace cílí primárně na klienta, proto s regulacemi v rozporu nejsme. Reagují na jeho potřeby, posilují jeho ochranu. Tím nutí trh, aby k němu přistupoval s respektem, fér a transparentně. S tím nelze nesouhlasit.”

Velké téma: hypotéky

Podobně smířlivě vnímá regulace, v oblasti hypoték, i analytik Daniel Horňák. “Nové povinné zkoušky pro hypoteční poradce trh zmenší, možná i zkvalitní. A to je jedině dobře. Kvalitu nehodnotím, ale cíl je bezesporu správný – tedy lepší servis pro klienta.”

Některé regulace podle něj dokonce měly přijít daleko dřív. Problémem podle něj je, že ČNB k regulacím někde přistoupila poměrně náhle a nedala trhu vydechnout. “Trh se s jedním omezením ještě nestihl sžít a již začalo platit nové. Naopak v době 100% hypoték byl paradoxně klid. Tehdy měla ČNB, dle mého, zakročit,” uzavírá Horák s tím, že nejproblematičtější regulací při žádosti o hypotéku je bezesporu tzv. DSTI (Debt Service To Income) neboli poměr mezi měsíční splátkou všech závazků (všechny úvěry, včetně dané hypotéky) a čistým měsíčním příjmem. Tento parametr by dle ČNB neměl přesáhnout hranici 40 %.

A jaký vývoj hypotečnímu trhu Horák předpovídá? Kompletní online digitalizace hypoték bude trvat pravděpodobně déle než pět let, trh poklesne o cca 15 % a úrokové sazby? “Přál bych si maximální sazbu 3,5 %. Tam ještě vidím, že je pro lidi výhodná. Tato hranice ale nejspíš nevydrží,” což potvrdili i ostatní diskutující, kteří tipovali sazby v příštím roce až ke
4 %.