Banku už změnilo více než 1,25 milionu Čechů

V uplynulých letech vyměnilo svou banku za jinou téměř 20 procent Čechů a dalších 24 procent dnes o změně uvažuje. Vyplývá to z dubnového průzkumu společnosti STEM/MARK. Populární jsou především nové banky, k nimž klienti přecházejí nejčastěji kvůli levnějším a výhodnějším službám.

 

Češi jsou na poplatky stále citlivější. Jen za vedení běžného účtu platí každý měsíc v průměru 179 korun a ročně na poplatkách zaplatí bankám desítky miliard korun.

Do některé z pětice takzvaných nových bank (Air Bank, Equa bank, Fio banka, mBank nebo Zuno), které přišly na trh s levnějšími účty a půjčkami, už přišlo více než 1,25 milionu klientů a jejich řady se i nadále zvyšují. Jen za minulý rok jim počet lidí narostl o 300 tisíc.

Menší nebo nulové poplatky

Pokud by si dnes klienti znovu vybírali, kde si založí svůj běžný účet, pro 55 procent z nich by byla první volbou právě některá z nových bank. Mezi nejčastější důvody přechodů klientů k novým bankám patří levnější a výhodnější služby, vyšší zhodnocení peněz a vstřícnější personál. Menší banky dokáží stejné služby nabídnout za výrazně nižších cen, nebo dokonce zcela zdarma.

Naopak do některé ze tří největších bank (Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka) by šlo jen 26 procent klientů. Dnes je přitom u těchto bank stále ještě zhruba tři čtvrtě Čechů.

Dnes ale téměř u každé banky seženete konto, jehož vedení je bezplatné. Avšak mnohdy pro to musíte splnit i více podmínek, někdy docela tvrdé. Většinou ale stačí platit kartou nebo si na konto posílat pravidelně určitý obnos peněz.

Znáte kodex mobility?

Každý čtvrtý Čech uvažuje o změně banky, ale ne každý samotnou změnu provede. Proč? Jedním z důvodů, proč někteří klienti i přes preferenci levnějšího účtu u jiné banky zůstávají u své původní, je vnímání, že změna banky je obtížný a zdlouhavý proces. Přitom snadný a relativně rychlý přechod od jednoho finančního ústavu ke druhému už několik let zaručuje takzvaný kodex mobility.

Přechod nic nestojí, stačí přijít na pobočku, vyplnit žádost o změnu banky (jeden formulář) a nová banka potřebné papírování zařídí včetně zrušení starého účtu. Vše obvykle netrvá déle než dva týdny.

Podle průzkumu společnosti STEM/MARK však celých 83 procent lidí o kodexu mobility zatím vůbec neví. Nová banka při jeho využití sama za klienta kompletně převede celý jeho běžný účet včetně všech trvalých příkazů a inkas z původní banky.

V loňském roce například k Air Bank s pomocí kodexu mobility kompletně přešlo čtyřikrát více klientů než o rok dříve. Letos je u nich zájem o využití kodexu mobility ještě dvakrát vyšší. Většina klientů k Air Bank přichází hlavně kvůli běžnému účtu s netradičně vysokým úročením 1,30 procenta.

Vždy je třeba si před změnou banky porovnat více kont, nastudovat ceníky a vybrat si takové konto, které je vzhledem k vašim požadavkům nejvýhodnější.

VYBRAT BĚŽNÝ ÚČET

Článek vyšel 23. 6. 2014 v Deníku, v příloze Moje peníze. Každé pondělí vychází v Deníku článek Jiřího Patáka, ředitele portálu Chytrý Honza, týkající se různých otázek z oblasti osobních financí. Součástí článku je vědomostní kvíz, ve kterém můžete vyhrát parádní iPad Mini. Slosování o iPad Mini probíhá vždy za celý předchozí kalendářní měsíc.

V souvislosti s článkem by vás mohlo zajímat

• Srovnání nabídek běžných účtů
• Souboj běžných účtů pokračuje, s vhodným lze ušetřit až tři tisíce