Proč je nákup finančních produktů on-line levnější?

Většina finančních produktů má nesmyslně vysoké poplatky. Ať už se jedná o běžné účty a absurdní poplatky za příchozí platby, nebo naprosto zbytečný poplatek za zpracování hypotéky, náklady, které dnes český zákazník nese v souvislosti s finančními produkty, jsou skutečně nepřiměřené.

Nepřiměřené proto, že jejich placení nesouvisí přímo s produktem, ani žádnou službou, kterou banka či pojišťovna poskytuje. Poplatky jsou všudepřítomné, protože pro finanční instituce je drahé prodávat produkty přes kamenné pobočky, stejně jako finanční poradce. Vyšší cenu pak musí promítnout právě v poplatcích.

Udržovat síť poboček, platit nájem i bankéře stojí nemalé peníze. Frekventovaná pobočka banky ve větším místě si na sebe vydělá. Většina poboček je ovšem ztrátová a tuto ztrátu je třeba krýt.

Finanční poradenství je zdarma je zdánlivě. Za to, že s vámi poradci tráví čas, samozřejmě platíte, a to nepřímo, opět formou zvýšených poplatků. Některé složitější produkty vyžadují odborníka a konzultace se vyplatí, i když za ni zaplatíte. Většina bankovních i pojistných produktů je však dostatečně jednoduchá na to, abyste si dopřávali luxus finančního poradce.

Levnější distribuce produktů znamená nižší poplatky. A nižší poplatky znamenají úsporu. Běžné účty tak mohou konečně být bez absurdních poplatků, pojistky mohou zlevnit a u půjček si banky budou účtovat pouze úroky.

Prodej on-line tak není jenom rychlejší a pohodlnější, ale v důsledku spoří náklady bank a pojišťoven a tím i peněženku zákazníka.

Jiří Paták