Kdybych dneska zakládal banku, vypadala by takto

Matthias Kröner

Matthias Kröner

Nestává se často, že byste ve finanční branži narazili na člověka, u kterého se vyplatí poslouchat pečlivě každé slovo. Jedním z mála takových lidí je Matthias Kröner, generální ředitel německé Fidor Bank, se kterým jsem měl to štěstí zasednout v diskuzním panelu pořádaném BNP Paribas v Paříži v listopadu loňského roku. Po deseti minutách, co jsem Matthiase poslouchal, jsem věděl, že pokud bych teď v Česku zakládal banku, vypadala by přesně jako ta jeho v Mnichově.

Nejprve ale trochu české bankovní reality. Symbolem úspěchu je zde zelená banka, která spustila zcela standardní bankovní služby, byť obalené v líbivém marketingovém hávu. Za rok pak posbírala sto tisíc nových klientů, za které zaplatila jen na reklamě přes čtvrt miliardy korun. To všechno na málo konkurenčním českém trhu o deseti milionech lidí.

Oproti tomu Fidor bank startovala na extrémně konkurenčním německém trhu do plných. I tak ale získala za polovinu času dvakrát více klientů než naše zelená banka. To už by byl úspěch sám o sobě. Když se k tomu ale přidá fakt, že za tyto zákazníky zaplatila na marketingu jen sto tisíc euro, zní to opravdu neuvěřitelně. A to jsem se ještě nedostal k jejím službám.

Když se Matthias rozhovořil o inovacích, které už loni uvedli na trh, chtělo se mi mou prezentaci o českých on-line financích roztrhat. Novinky, trendy, technologické vychytávky, o kterých se v Čechách v bankovnictví baví jen snílci, v plné parádě zákazníci Fidoru už dávno mají. Všechno, co vám kdy na české bance chybělo, tam najdete. A to je teprve začátek. Výčet pokračuje přihlašováním pomocí Facebook connect, pokračuje zasíláním peněz na email, možností přímého nákupu komodit, P2P půjčováním, systémem globálních plateb, virtuálními měnami a bezpočtem dalších modulů.

Český zákazník je tomu německému v důsledku velice podobný. Oba chtějí kvalitní bankovní služby dostupné non-stop, technologické inovace, přátelský přístup a minimální náklady. V obou státech klienti rozumí, že budoucnost bankovnictví je na internetu a v mobilu. Proč musí na mnohem chudším českém trhu banka vyhodit čtvrtmiliardu za průměrné služby a v Bavorsku stačí zlomek na absolutní špičku? Čekal bych opak. Pokud mám v Česku malý trh s omezeným potenciálem, měl bych být naopak efektivnější a vynalézavější.

Když Matthiase chvíli posloucháte, dojde vám, že mu nejde o samoúčelnou bankovní sci-fi. Právě naopak. Všechno, co ve Fidoru najdete, tvrdě vychází z potřeb, které moderní zákazník na trhu má. Lidé chtějí nosit banku v zadní kapse, odesílat peníze na jeden klik a přitom se ještě bavit. Každá technologie, kterou používá, navíc už existuje a Fidor ji jen vkusně do bankovnictví integroval. Proto slaví v Bavorsku úspěch. Z této perspektivy se zdá, že rozdíl mezi starou a novou českou bankou je jen v tom, že ta nová má hezčí web a chytlavější marketing. Vše ostatní je při pohledu z Bavorska bohužel stejné.

Pokud bych chtěl v Česku rozjet banku a do roka mít více zákazníků než trio nových českých bank dohromady, udělal bych to jako Matthias.

Jiří Paták, CEO, Chytrý Honza

Článek vyšel v měsíčníku Obchod a finance, který vychází ve spolupráci s E15