On-line srovnávače nejsou jen o ceně

Tendenci hodnotit své okolí a srovnávat má člověk od nepaměti. Vždy jde o to najít subjektivně optimální variantu při adekvátně vynaloženém úsilí. V tomto ohledu nabízí internet nepopiratelnou výhodu – umožňuje porovnat různé varianty poměrně jednoduše na základě mnoha kritérií. Člověk šetří svůj čas, nemusí se hnout na krok z pohodlí domova a často získá zboží či službu levněji.

Možnost srovnání ještě více zjednodušil nástup on-line srovnávačů. Srovnávače jsou nenahraditelná pomůcka, která uživatelům pomáhá snadno a rychle najít nejvýhodnější nabídku. Mezi první patřily srovnávače cen – internetové stránky (portály), které fungují jako specializované vyhledávače zboží. Princip automatického srovnávání cen je jednoduchý a funguje už od konce devadesátých let. Jako první v ČR začal podobnou službu nabízet internetový vyhledávač Jyxo.cz v roce 2005. O dva roky později (2007) v Česku vznikly další dva srovnávače, které v současnosti využívá nejvíce uživatelů. Jedná se o projekty Zboží.cz a Heureka.cz. Srovnávače nastartovaly a pomalu se začala otevírat cesta ke specializaci na určitou oblast zboží a služeb.

Srovnávačů je jen na českém internetu celá řada a v rámci konkurenčního boje mezi sebou nabízejí uživatelům čím dál zajímavější služby a chytřejší funkce. I proto se jejich popularita značně zvyšuje. Podle průzkumu agentury NMS Market Research z března 2013 tuto službu využívá již více než polovina uživatelů českého internetu, zatímco v roce 2009 to byla zhruba pětina.

Finanční on-line srovnávače

V posledních letech se na českém trhu těší značné popularitě on-line srovnávače finančních produktů. Od roku 2009 využilo služeb portálu chytryhonza.cz více než 250 000 zákazníků. Finanční produkty si může uživatel přehledně srovnat v 18 kategoriích – a to rychle, levně a především chytře. A nejde jen o srovnání dle ceny. Důležitou funkcionalitou je hodnocení samotných zákazníků – vyjádřené číselně i slovně. Základní úlohou stále zůstává nabídnout zákazníkovi kompletní a nezávislé srovnání cen a podmínek produktů. Dnes, díky akvizici sítě finančních poradců Bonnet.cz, se však už jedná o plnohodnotný prodejní kanál, který spojuje on-line a off-line poradenství a využívá jej stále víc klientů. Odborníci se navíc shodují, že prodej finančních produktů přes internet bude i nadále strmě růst.

Trendy v produktech

Nejdříve se v oblasti finančních srovnávačů řešilo hlavně povinné ručení. Potom různá pojištění, zejména cestovní. Mezi nejvíce vyhledávané finanční produkty na českém internetu od roku 2009 patří: povinné ručení, úvěry a půjčky, hypotéky, cestovní pojištění a stavební spoření. Jak to bylo s trendy ve vyhledávání v minulém roce?

Zájem o nejvyhledávanější finanční produkty v průběhu roku 2013. Zdroj: Google Trends

Mezi nejvyhledávanější produkty patřily loni půjčky, o něž roste pravidelně zájem s blížícím se koncem roku. Silně sezónní je cestovní pojištění, které je nejvyhledávanějším finančním produktem každé léto. Oproti předchozím rokům také zájemci o hypoteční úvěr hledají informace a různá srovnání stále častěji na internetu.

Klienti se při výběru optimálního finančního produktu nebo služby už dávno neradí jen se svou bankou. Velmi významným zdrojem informací jsou srovnávací portály. Tento fenomén, před pěti lety ještě prakticky neznámý, je dnes využíván častěji než bankovní poradci. Podlehli mu i Češi.