Dovolená: Jak postupovat při ztrátě zavazadel?

Letní prázdniny jsou v plném proudu a statisíce Čechů netrpělivě odjíždějí na dovolenou, případně se intenzivně dohadují, kam letos vyrazí. A protože každý (i krátký) výlet znamená sbalit si do tašky alespoň pár základních věcí, je dobré zvážit, zda by se vyplatilo pojištění zavazadel. Nikdy totiž nevíme, co se po cestě nebo během pobytu přihodí, a ocitnout se v cizím prostředí bez osobních věcí je velmi nepříjemné. Když už se ale stane, že o své věci přijdeme, je dobré mít alespoň možnost jejich finanční náhrady – a právě to poskytuje pojištění zavazadel. Co všechno od něj můžeme očekávat?

pojištění zavazadel

Dle Montrealské úmluvy je za škodu odpovědný dopravce, pokud dojde k odcizení zavazadla či jeho poškození během letu nebo na letišti.

Jako u každého jiného finančního produktu, i v případě pojištění zavazadel jsou mezi pojišťovnami rozdíly. Některé jej nabízejí jako připojištění k základnímu cestovnímu pojištění, které je zaměřeno primárně na krytí léčebných výloh, zatímco jiné zavazadla pojišťují v rámci některého z komplexních balíčků cestovního pojištění. V balíčku je obvykle zajištěno i krytí škod v případě, že způsobíte jinému člověku neúmyslnou škodu na zdraví či majetku.

Při sjednávání pojištění zavazadel, ať už v rámci balíčku nebo jako doplňkové připojištění, se rozhodně vyplatí si zjistit, za jakých podmínek konkrétní pojišťovna finanční náhradu vyplácí, a tyto podmínky si porovnat (třeba na internetových srovnávačích) s nabídkami od konkurence. Zjistíte tak například, že paušální částky, které pojišťovny vyplácejí za zavazadlo v případě jeho ztráty, zničení či odcizení, se mohou dramaticky lišit, a že u jedné pojišťovny může oproti jiné pojištěnec dostat i dvojnásobné odškodné. Obvykle jde však o sumu v řádu několika tisíc korun za jedno zavazadlo. Můžete také využít různých bonusů a akčních nabídek, jako je třeba sleva na tisk fotografií, kterou celé léto nabízí Česká pojišťovna.

U pojištění zavazadel je tomu podobně jako například u pojištění domácnosti: vše musíte pojišťovně doložit. To znamená, že byste měli událost pojišťovně neprodleně nahlásit (obvykle do 24 hodin) a v případě krádeže vloupáním mít protokol od policie, v případě zničení věcí v důsledku přírodní katastrofy nebo vodou z vodovodního zařízení předložit potvrzení od ubytovacího zařízení, eventuálně ještě pořídit fotodokumentaci škod apod. V případě dražších věcí může pojišťovna vyžadovat doklad o jejich pořízení. S vyřizováním podobných situací vám může pomoci asistenční služba, pokud ji pojištění zahrnuje.

Samozřejmě je dobré vědět, že ne všechno jsou pojišťovny ochotné proplácet. Pojištění se obvykle vztahuje na předměty osobní potřeby, jako je oblečení, obuv – a při cestování logicky například i fotoaparát, ale už se zpravidla nevztahuje na šperky, starožitnosti, peníze a různé doklady včetně třeba cenných papírů. Takové předměty je nutné si případně pojistit zvlášť. Pojišťovna také klientovi neproplatí krádež zavazadla, která vznikla pouze jeho vlastní nepozorností, například pokud nechal zavazadlo v neuzamčeném voze nebo ve stanu, který nemá pevné stěny a střechu. Obecně je ale vyřizování pojistné události v případě ztráty či zničení zavazadel velmi pružné a může cestovateli ušetřit mnoho nepříjemností s neočekávanými výdaji. Vždy je ale třeba si pečlivě přečíst podmínky, za kterých budou zavazadla pojištěna.

Článek vyšel 8. 7. 2013 v Deníku. Každé pondělí vychází v Deníku článek Jiřího Patáka, ředitele portálu Chytrý Honza, týkající se různých otázek z oblasti osobních financí. Součástí článku je vědomostní kvíz, ve kterém můžete vyhrát parádní iPad mini. Slosování o iPad mini probíhá vždy za celý kalendářní měsíc.

V souvislosti s článkem by vás mohlo zajímat

• Srovnání nabídek cestovního pojištění
• Na co myslet při výběru cestovního pojištění: 5 nejčastějších chyb