Existuje mnoho případů, při kterých povinné ručení nestačí

Stále je mnoho řidičů, kterým povinné ručení splývá s havarijním pojištěním. Z povinného ručení se hradí škody, které způsobíme provozem vozidla jiným účastníkům provozu. Ale co škody, které vzniknou na našem vozidle? A co když dojde k odcizení našeho vozidla? Od toho je tu havarijní pojištění.

Povinné ručení a havarijní pojištění jsou dva zcela odlišné produkty kryjící jiná rizika. Pro úplné krytí našeho vozidla často povinné ručení nestačí. V Česku má havarijní pojištění zhruba jen pětina majitelů motorových vozidel. Řidiči by si ho měli sjednat zejména u nového vozu.

Havarijní pojištění ochrání naše vozidlo v případě námi zaviněné nehody, krádeže (i jeho části nebo výbavy), vandalismu, živelné události, poškození auta vlivem špatného stavu vozovky nebo střetu se zvěří.

Většina pojišťoven poskytuje za současný nákup povinného ručení a havarijního pojištění slevu. Například s Wüstenrot pojišťovnou klient ušetří 5 procent z ceny havarijního pojištění. Kdo si nechce pořídit havarijní pojištění, může se připojistit proti některému z uvedených rizik a doplnit tak povinné ručení.

Krádež vozu každých 49 minut

Minulý rok bylo v Česku dle policejních statistik odcizeno 10 736 vozidel. To v přepočtu znamená, že zloději každých 49 minut odcizili jedno vozidlo. Objasněno bylo jen 21 procent případů. Takže pojistit si auto alespoň proti krádeži se zdá být rozumné.

Dále došlo k 10 761 krádežím součástek vozidel a k 30 899 krádežím věcí z automobilů. Krade se všechno včetně nalepených dálničních známek. Při vniknutí do auta zloději rozbijí sklo, poničí interiér nebo ukradnou věci, na které narazí. Může jít o desetitisícovou škodu, na kterou lze uplatnit havarijní pojištění.

Které automobily se nejvíce kradou? Obecně by se dalo říci, že skladba odcizených automobilů každoročně kopíruje prodeje značek na českém trhu.

Srážka se zvěří každých 76 minut

Počet těchto nehod podle údajů policie každoročně narůstá. Střet se zvěří nás může potkat jak na okreskách blízko lesů, tak klidně v širším centru města. Loni bylo zaviněno zvěří 6 872 nehod. To znamená každých 76 minut jedna srážka se zvěří.

I zde běžné povinné ručení nestačí, pokud nemáme uzavřeno speciální doplňkové pojištění. Střet s vysokou nebo černou zvěří dosahuje zpravidla škody v řádu desítek tisíc korun. Pozor: nehoda se zvířetem se určitě musí nahlásit na policii.

Výše pojistného

Výše pojistného záleží na stáří auta, zabezpečení vozu proti krádeži, na značce, kategorii vozu, spoluúčasti, věku řidiče a bonusech či malusech.

Havarijní pojištění se dá sestavit jako stavebnice – přesně lze nadefinovat, co má byt pojišťovnou kryto, a kolik tím pádem chceme platit. U havarijního pojištění je podstatné, aby pojistná částka odpovídala reálné ceně vozidla. S ohledem na snižující se hodnotu auta je pak možné pravidelně snižovat pojistnou částku a tím i cenu havarijní pojistky.

V souvislosti s článkem by vás mohlo zajímat

Využijte konkurence a neplaťte zbytečné vysoké povinné ručení
Povinné ručení dál zdražuje, někteří zaplatí méně
Kdy pomůže havarijní pojištění? Při krádeži i střetu se zvěří