Povinné ručení aneb Honba za bonusy

Povinné ručení je ze zákona povinen uzavřít každý majitel vozidla, i když se najde dost lidí, kteří toto nařízení obcházejí. Těch, kteří vlastní nějaký vůz, ale přesto povinné ručení neplatí, je okolo 600 000. O jejich pozornost, ale především o pozornost zbylých několika milionů řidičů s lepšími „platební návyky“, se ve tvrdém konkurenčním boji uchází řada pojišťoven. Ty jsou svým způsobem v nezáviděníhodné situaci, protože konkurence nemilosrdně tlačí ceny povinného ručení dolů. Vzhledem k narůstajícímu podílu elektroniky v současných vozech a větší složitosti oprav výrazně stoupla cena práce autorizovaných servisů i náhradních dílů. Na hranici rentability tedy pojišťovnám nezbývá, než se snažit zaujmout něčím jiným, než jen snižováním ceny povinného ručení: mají důmyslně propracovaný systém bonusů.

Pro majitele vozu je tato situace téměř ideální. Ceny povinného ručení nejsou nijak nadsazené a vedle toho se pojišťovny předhánějí ve stále se rozšiřující nabídce služeb, které spolu s povinným ručením nabízejí. Dnes je prakticky pravidlem, že největší vliv na cenu povinného ručení má bezeškodní průběh, tedy doba, po kterou majitel vozu jezdí bez nehod. Dosáhne-li po několika letech beznehodového ježdění na maximální možnou slevu, znamená to úsporu o 50 až 60 %. Takovým způsobem cenu pojištění neovlivní ani objem motoru či typ vozu (ledaže by se snad majitel proháněl v lamborghini).

Stejným způsobem se ovšem může majiteli vozu pojištění prodražit, pokud způsobí dopravní nehodu. V tomto případě se přístupy jednotlivých pojišťoven dost liší. U některých (ve strachu ze ztráty klienta) řidič přijde jen o část bonusu za bezeškodní průběh, zatímco u jiných o celý – a pojistné rázem vyskočí o mnoho desítek procent. Starý trik, kdy majitel vozu přešel k jiné pojišťovně s nadějí, že jeho řidičská historie bude opět něco jako „tabula rasa“, už dnes nelze tak snadno uplatnit. Česká kancelář pojistitelů totiž sbírá údaje o škodách způsobených jednotlivými majiteli vozidel a tyto údaje mezi sebou pojišťovny sdílejí. Pro řidiče to má ale i svou dobrou stránku: při změně pojišťovny podle této databáze nový pojistitel snadno zjistí, zda má klient nárok na bonus za jízdu bez nehod. Dříve bylo nutné vyžádat si od dosavadní pojišťovny potvrzení o bezeškodním průběhu. Obava ze ztráty výhody je důvodem, proč majitelé vozů leckdy váhají s přechodem k jiné pojišťovně. Tato obava je ale naprosto lichá, protože nová pojišťovna si bez problémů historii klienta ověří a jeho nárok na bonus za bezeškodní průběh automaticky uzná.

Vedle značných rozdílů v ceně pojištění s ohledem na jízdu bez nehod ale pojišťovny lákají i na další výhody a bonusy. Mezi takové patří například pojištění pneumatik, pojištění dopravních pokut či třeba (velmi populární) cestovní pojištění po dobu celého roku. Některé výhody jsou zahrnuty už v základním povinném ručení, jiné je možné si zvolit v případě jeho dražších variant. Šíře služeb je v posledních letech nevídaná i v případě asistenčních služeb, které už v základu obsahují to, co dříve řidič získal jen při nadstandardním pojištění: například Allianz nabízí jako novinku zapůjčení náhradního vozu. Celý tento segment pojištění má společné jedno: To, co bylo dříve označováno jako nadstandardní služby, je už dnes často možné získat v ceně základního povinného ručení.

Článek vyšel 10. 6. 2013 v Deníku. Každé pondělí vychází v Deníku článek Jiřího Patáka, ředitele portálu Chytrý Honza, týkající se různých otázek z oblasti osobních financí. Součástí článku je vědomostní kvíz, ve kterém můžete vyhrát praktický iPad mini. Slosování o iPad mini probíhá vždy za celý kalendářní měsíc.

V souvislosti s článkem by vás mohlo zajímat

• Srovnání nabídek povinného ručení
• Proč povinné ručení?