Rozhovor Matěje Čermáka a Danuše Machačové: Od finančního poradce k vedení Chytrého Honzy
18. 02. 2025

Rozhovor Matěje Čermáka a Danuše Machačové: Od finančního poradce k vedení Chytrého Honzy

V tomto rozhovoru se Danuše Machačová, key account manager pro centrální partnery ve společnosti Česká spořitelna, ptala Matěje Čermáka, produktového ředitele Chytrého Honzy a.s., na jeho profesní cestu a dosavadní zkušenosti.


Danuše: Matěji, když se kouknu na Tvůj profesní profil, vidím, že přes svůj mladistvý vzhled a projev už jsi ve „financích“ poměrně dlouho, od roku 2011. A tento obor jsi vyzkoušel z obou stran. Od externí sítě, přes bankovní svět a zase zpět obloukem do externího prodeje. Můžeš tyto dva světy porovnat?

Matěj: Začínal jsem jako finanční poradce ve strukturální společnosti. Jsem rád za tuto zkušenost. Znám oba pohledy, jak poradce, tak centrály. Protože moje cesta pak pokračovala do bankovnictví. Zde jsem se aktivně zabýval věcmi, které jsem z pohledu poradce nebyl schopen pochopit. Toto tzv. nepochopení vidím u poradců občas i dnes. Chtěl jsem v Chytrém Honzovi zúročit zkušenosti a propojit své znalosti – na jedné straně procesů a legislativy, na druhé straně potřeb poradců. Jsem přesvědčen, že centrála by měla rozumět obchodu, pokud radí poradcům, jak na to.

Danuše: Matěji, to je jak z učebnice od Bati. Je Ti tento přístup, poznat práci jednotlivců ve firmě, a pak je teprve řídit, sympatický?

Matěj: Určitě. Stále na to narážím. Na příklad, když pracovníci back office některých bank či pojišťoven nemají ponětí o tom, jak probíhá schůzka s klientem, co klient reálně říká, jaké má požadavky. A je škoda, že pak definuje proces obchodníkům, ale sám se obchodem nikdy nezabýval.

Danuše: Zkušenosti máš ze strukturálních i poolových společností. Jaká forma má podle Tebe jistější budoucnost?

Matěj: Co mám říct, když sám sedím v poolu :-)? Obě formy mají své místo. Myslím, že řada poradců nejprve získá základní zkušenosti ve strukturálních společnostech a následně přechází do poolových firem. Hlavním důvodem bývá touha po svobodném podnikání a osobní seberealizace. Já osobně, kdybych si dnes měl vybrat a zároveň se zkušenostmi, které mám, zvolím pool.

Danuše: Dnes jsi už členem představenstva, jsi zodpovědný za celý produktový segment. Kdo nebo co Tě přivedlo do Chytrého Honzy?

Matěj: Do Chytrého Honzy mě přivedl náš bývalý CEO Jirka Havrlant. Bylo to v době, kdy končila Sberbank. Měl jsem i jiné nabídky, ale zvolil jsem tentokrát nekorporátní cestu. Poradenství mě vždy bavilo. Chytrý Honza byla super výzva.

Danuše: Co byla ta největší výzva? A změnila se třeba v průběhu času?

Matěj: Získat zpátky důvěru poradců, to byla ta největší výzva. Museli jsme je ujistit, že už je žádný kotrmelec nečeká, že tady budeme v novém složení a pracovat na této společnosti kvalitně a dlouhodobě. Důvěru jsme si museli vydobýt i u akcionáře. Výsledky v produkci přišly záhy, ale nejistotu jsme z poradců cítili ještě několik dalších měsíců. Dnes věřím, že už je to za námi.  

Danuše: Ano, potvrzuji, že teď už důvěru poradců určitě máte.

Danuše: Zkus se zasnít, jsi Česku a je o dvě dekády později. Jak vypadá ideálně svět externích distribučních sítí? Vidíš Chytrého Honzu?

Matěj: Finanční poradce nikdy nebude nahrazen AI nebo něčím podobným. Tyto nástroje jsou chytré, ale neznamená to, že umí „prodávat“. Moje vize je, že za 20 let finanční poradce bude klienta hlavně edukovat, zatímco IT nástroje maximálně usnadní jeho práci. Umělá inteligence by mohla převzít třeba tvorbu finančních plánů klienta nebo veškerou administrativu –  povinnou i nepovinnou. Kéž by jí bylo méně než teď, a nebrzdila tak efektivitu poradců.

Danuše: Máš pod palcem vše – úvěry, pojištění, investice. Co Tě baví nejvíc a proč?

Matěj: Jsou to investice. V těch jsem byl v rámci banky vychován a těm jsem se vždy věnoval. Jako obchodník i na centrále. Je to pro mě segment s největší přidanou hodnotou. Nutí mě přemýšlet a domýšlet mnoho věcí, které mohou mít na klienta vliv. Líbí se mi ta dlouhodobost vztahu, který si s klientem vytvářím.

Danuše: Vím, že jsi i vázaný zástupce. Kdo se Ti o osobní finance stará?

Matěj: Ano jsem. Zase platí, chci to umět. I když je to spíš okrajová věc. Jsem přesvědčen, že každý poradce má mít svého poradce. Já mám tu nejlepší kolegyni, která patří mezi nejvýkonnější a používá naše nástroje.

Danuše: Co má Chytrý Honza pro své poradce a potažmo klienty zajímavého?

Matěj: Zajímavá je naše mobilní aplikace, kterou si vyvíjíme sami. Nástroje do ní stále přidáváme. Chceme, aby byla největším benefitem pro poradce i klienty a používali ji na denní bázi. Poradci v ní např. najdou školení, smlouvy, kontakty, to do list, povinné dokumenty. Klient vidí všechny svoje smlouvy. Apka sdružuje všechen majetek klienta, od nemovitostí po investiční fondy.

Danuše: Když se řekne Buřinka/Spořka, co první Tě napadne?

Matěj: Spořka – vidím trochu podobný příběh s Chytrým Honzou. Byli jsme vnímáni jako firma, která se na nějakém bodě zasekla. Myslím, že takhle lidé pohlíželi i na ten kolos spořitelny. Dnes, i v rámci té velikosti, je spořka vnímána mladistvě, flexibilně, startupově a civilně. Já to tak vidím i při svých jednáních s producenty. Lidé ve spořce jsou kompetentní, mají pravomoci a naslouchají poradcům v externí distribuci. To máme společné. Zpětná vazba ze sítě je to nejdůležitější.

Matěj: Buřinka – aktuálně vnímám ten brand jako společný se specializací na financováni úsporného bydlení.

Danuše: Vnímáš v rámci spolupráce nějaké bariéry nebo výzvy, které bychom mohli společně řešit?

Matěj: Odpovím z pohledu poradce. Myslím si, že některé metodické podmínky mají velké banky dané v rámci posuzování úvěrů jen procesně a už chybí ten pohled z logiky bezpečnosti obchodu. Některé byrokratické kroky jsou vyžadovány jen proto, že jsou v metodice, ačkoliv na rizikovost obchodu vliv nemají.

Danuše: Umíš vypnout? Co máš kromě práce ještě rád?

Matěj: Mě dobíjí společnost lidí, které mám rád. Ze sportu mě baví třeba lyže. Relaxuji i v sauně. Být doma s nejbližšími, to je moc fajn.

Danuše: Za těch pár let, co se známe, vím, že máme společnou zálibu v dobrém jídle. Kdyby byl Chytrý Honza jídlo, jaké by to bylo?

Matěj: Pro mě by to byl nejlepší hamburger, co jsem kdy měl. Hamburger je něco, v čem je spoustu typů ingrediencí, chutí a dohromady je skvělá chuť. Takhle beru i Chytrého Honzu. Nástrojů je mnoho, ale dohromady musí tvořit dobrou chuť, dobrý dojem.

Danuše: Kterou otázku Ti položila AI? Tu, kterou jsme hned na začátku vyškrtli – jak vypadá Tvůj obvyklý pracovní den?

Matěj: Ne, byla to otázka o bariérách a výzvách.

Danuše: Matěji, děkuji za rozhovor.

Matěj: Také děkuji, bylo mi potěšením.

VyplňteVyberteVyřešeno!