O koronaviru s expertkou na pojištění
08. 04. 2020

O koronaviru s expertkou na pojištění

Současná výjimečná situace kvůli šíření koronaviru si daň vybírá nejen na našem zdraví, rodinných vztazích, ale samozřejmě i na rodinném rozpočtu. Podle Zdeňky Hrdé (Finovo), která se specializuje na pojistné finanční produkty, lze proto každému doporučit následující: “Pokud již nyní víte, že se dostanete do finančních potíží, neotálejte a řešte to co nejdříve, minimálně své případné obavy konzultujte s finančním poradcem.”

S čím se na vás dnes klienti obrací nejčastěji?  

Nejvíce mi volají ohledně možnosti odkladu splátek u úvěrů. Vysvětluji jim, že odklad je možný, ale pouze v případě, že přijdou o příjem. Pokud tedy dochází do práce, což většina dělá, odložení se jich bohužel netýká. Dále se mě hodně klientů dotazovalo, zda mohou přijít o své vložené prostředky do podílových fondů. Tam nezbývá než připomenout, že je to o emocích, investice zkrátka mohou krátkodobě kolísat. Proto ve většině případů radím ještě vyčkat, případně dokonce přikoupit, protože nyní lze nakoupit poměrně levně. Je důležité dodržet určitý časový horizont. Co se týče pojištění, ještě se mi – překvapivě – nestalo, že by mi někdo volal a ptal se na pojistné plnění v souvislosti s koronavirem.  

Je nějaké obecné pravidlo, jak se lze v této době chránit proti výpadku příjmu?  

Nelze všechny případy, rodiny, jednotlivce hodit do jedné homogenní skupiny, nicméně vždy myslete na úspory a budujte si dostatečný finanční polštář. A to právě pro chvíle a situace jako je ta stávající. I nyní ale lze část z chybějícího příjmu zajistit. Po uzavření škol mohou rodiče čerpat tzv. OČR neboli ošetřování člena rodiny. Lze jej uplatnit jak na děti, tak na dospělé. Významně může pomoci samozřejmě také životní pojištění. Pojistné plnění lze od pojišťovny získat i zálohově, třeba jednou měsíčně. Například u OČR už za 56 Kč měsíčně má klient 9 000 Kč měsíční pojistné plnění. 

Z jakých připojištění lze případné onemocnění koronavirem pokrýt?  

Každá pojišťovna to má trochu jinak. Existují také pojišťovny, které mají toto riziko dokonce ve výluce, a to je dnes samozřejmě velmi nepříjemné zjistit. Je také třeba počítat s tím, že u každého připojištění vám běží čekací doba a ta je také různá. Pokud tedy máte příznaky, určitě kontaktujte svou pojišťovnu či finančního poradce a poraďte se. Minimálně se dozvíte, na čem jste a s čím můžete počítat. Zároveň to je poučení pro příště, jak pojistku nastavit.  

Mohou klienti sami něco ze svých pojistných smluv zjistit? Na co by se měli zaměřit?

Podívejte se do soupisu výluk a hledejte “epidemie” a jak je ve smlouvě kryto riziko úmrtí, riziko invalidity, pracovní neschopnosti a hospitalizace. Ne všechny pojišťovny toto plnění do svých nabídek zahrnují. Pokud vaše pojistka toto plnění nezahrnuje, nepropadejte panice a kontaktujte odborníka. Dobrý finanční poradce by vám měl být schopen poradit, jak dále postupovat.  

Lze uvést plnění z důvodu epidemie na nějakém konkrétním příkladu? 

Řekněme klient, zaměstnanec, 58 let, dělník ve fabrice. Ve své pojistce má pojištěnou pracovní neschopnost od 15. dne zpětně, hospitalizaci, invaliditu, závažná onemocnění, smrt. Nakazí se koronavirem, musí být v karanténě. Po týdnu se mu zhorší zdravotní stav a musí do nemocnice, kde i přes snahu lékařů umírá. Ano, černý scénář, ale v Itálii bohužel poměrně častý. Klientovi by od 15. dne byla vyplacena pracovní neschopnost zpětně od prvního dne, dále by mu byly proplaceny dny v nemocnici a následně pozůstalým plnění za úmrtí. 

Jak aktuálně vypadá finanční poradenství v praxi? 

Osobně chodím do kanceláře pouze na schůzky. Ty vedu s klienty samozřejmě v roušce, nesmím jim podat ruku, což je pro mě velký nezvyk. Jinak veškerou administrativu a konzultace řeším z domova přes počítač a využívám svoji skvělou asistentku, která mi hodně pomáhá. Jsme v kontaktu téměř denně.  

Změna to tedy je, nicméně osobně se snažím vždy v každé situaci vidět i určitou příležitost. Jsem velmi aktivní na sociálních sítích a klienti mě na základě toho nyní kontaktují i sami. Když budeme vysílat světu, že nás naše práce baví a naplňuje, nikdy nebudeme mít o klienty nouzi. Poslední měsíce se mi proto daří a jsem za to moc vděčná. Nyní hlavně řeším zajištění k úvěrům, pojištění majetku a investice. I v takové době jsem ale například uzavírala pojištění na novou motorku a pěkně mě sezónní pojištění vyškolilo.

VyplňteVyberteVyřešeno!