Zrušený let: kompenzace od pojišťovny a u letecké společnosti se může lišit
20. 06. 2018

Zrušený let: kompenzace od pojišťovny a u letecké společnosti se může lišit

Víte, jaké kompenzace si v případě zrušeného letu můžete nárokovat u pojišťovny a kdy se obracet na leteckou společnost, se kterou jste měli let naplánovaný?

Po dobu čekání by se o vás dopravce i pojišťovna měli umět postarat, a to ve formě občerstvení a eventuálně také poskytnutí noclehu.

Dovolené jsou v plném proudu. Ať už vyrážíte do daleké exotiky nebo “jen” po Evropě, v obou případech se bohužel může stát, že váš let bude nečekaně zrušen. Určitou kompenzací bude náhrada škody od pojišťovny anebo letecké společnosti. Ani jedna ale nehradí “vše”. Je proto dobré vědět, na co kde máte nárok. Při nároku na kompenzaci za zrušený let hrají důležitou roli dva faktory: Za prvé, jestli je místo vašeho odletu nebo sídlo vaší letecké společnosti v zemi Evropské unie, Švýcarska, Norska anebo Islandu. V tomto případě se řídíte Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004. Pokud odlétáte z jiného místa, platná je pro vás směrnice tzv. Montrealské úmluvy, podle které máte právo žádat kompenzace za vzniklé škody jako je například propadlé ubytování či letenky. Myslete ale na to, že pojišťovna, ani letecká společnost nehradí vzniklé škody v případě, že byl let zrušen za mimořádných okolností, mezi které patří i nepříznivé počasí.

Co hradí pojišťovna

Vyrážíte-li vstříc dobrodružství, do svého cestovatelského balíčku byste neměli zapomenout přibalit také kvalitní cestovní pojištění. V případě, že váš let bude zrušen, se vám totiž bude hodit pojištění zpoždění letu, které si u své pojišťovny můžete sjednat jako připojištění. Tím pádem vám tak vzniká nárok na výplatu pojistného plnění. Pojišťovna by vám tak měla poskytnout nárok na občerstvení a ubytování. Důležitou roli zde ale hraje limit plnění. Zcela specifickou kategorií mohou být nízkonákladové společnosti, na které se podmínky vašeho pojištění nemusí vůbec vztahovat. Vždy si proto dopředu ověřte, zda se na let s konkrétní společností bude vztahovat případné pojistné plnění.

Co hradí letecká společnost

V případě, že dojde ke zrušení vašeho letu, je dopravce, se kterým cestujete, povinen nabídnout vám náhradní spoj. Pokud vaše letecká společnost navrhne let, který se vám nehodí, je dopravce povinen vrátit vám peníze. Výjimky nastávají v momentě, kdy vaše letecká společnost upozorní na změnu vašeho letu 1–2 týdny před odletem. V tomto případě pak nemáte nárok na žádnou finanční kompenzaci. Po dobu vašeho čekání by se o vás dopravce stejně jako pojišťovna měl umět také postarat, a to ve formě občerstvení a eventuelně také poskytnutí noclehu.

Ať už náhradu škody uplatňujete u letecké společnost nebo pojišťovny, bude nutné to, co nárokujete, doložit. Pečlivě si proto schovávejte všechny potřebné dokumenty: letenky, doklady o zaplacení ubytování, platbu pojištění atd.

VyplňteVyberteVyřešeno!